Beweegcongres 2024

Op woensdag 18 september 2024 organiseren we de tweede editie van het Beweegcongres Westelijke Mijnstreek

Deze middag zal volledig in het teken staan van alle thema's die momenteel spelen, denk aan: toepassing ASM na het MQ-resultaat – risicovolspel – kindertekenanalyse  –  bewegingsonderwijs vanuit ASM – ontspannen de dag door – het voeren van moeilijke gesprekken.

Voor medewerkers in de kinderopvang, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en andere kindprofessionals!

Er is keuze uit totaal 11 verschillende workshops en per ronde uit 5 of 6 verschillende workshops. De workshops staan hieronder beschreven.

Ronde 1:

1. Bewegingsonderwijs door Yordi Vermaat
Doelgroep: KDV/PO/VO
We bewegen niet alleen te weinig, maar vaak ook te eenzijdig. Dit is een maatschappelijk probleem dat gevolgen heeft voor belangrijke zaken zoals gezondheid, fitheid, creativiteit, maar ook voor prestaties in de sport. Dit leidt tot een verstoorde motorische ontwikkeling en een verhoogde kans op gezondheidsproblemen, uitval en blessures.

Het ASM introduceert hiervoor de Schijf van 10! die bestaat uit tien grondvormen van bewegen. Deze grondvormen zijn gezamenlijk belangrijk voor een optimale motorische ontwikkeling voor iedereen. De wetenschappelijke en praktische onderbouwing geeft inzicht in ons beweeggedrag en biedt een structuur voor beweegprogramma’s. De Schijf van 10! is universeel toepasbaar voor alle vormen van bewegen en kan daarmee een gemeenschappelijke taal zijn voor samenwerking tussen alle beweegprofessionals. De termen gevarieerd bewegen, breed motorisch ontwikkelen en veelzijdig bewegen wordt door elkaar gehaald en door deze workshop bij te wonen ga je met de juiste begripsdefinitie naar huis.

2. Kindertekenanalyse door Lian Linssen
Doelgroep: KO/PO
Als volwassenen willen we niets liever dan begrijpen wat een kind bedoelt of wat hen juist dwars zit. Soms worden we er wanhopig van omdat je elkaar gewoon echt niet ‘verstaat’.  Hoe fijn zou het voor jullie beide zijn als jij beter zou kunnen begrijpen wat er allemaal in het hoofd van een kind omgaat?! ​

Tijdens deze workshop ga ik jou leren hoe jij kunt ontdekken wat een tekening jou allemaal kan vertellen. Ben jij een leerkracht, een pedagogisch medewerker, een opvoeder, een moeder, een vader, een jeugdzorgwerker of heb je in het dagelijks leven te maken met kinderen dan is het lezen en begrijpen van een tekening een mega waardevolle extra tool voor jou!!!

Ook ga je tijdens de workshop zelf aan de slag met het analyseren van kindertekeningen en ga je ervaren wat een kind ervaart. Aan de hand van een bepaalde opdracht stap je in de schoenen van ‘het kind’. Naar aanleiding van een door jou meegenomen tekening vertel ik uitgebreid wat je uit de tekening kan halen en wat het allemaal zou kunnen betekenen.

3. Ontspannen de dag door! door Christel Lubse
Doelgroep: PO

Naast sport en goede voeding is voldoende ontspanning een essentiële voorwaarde voor een lang, gezond en gelukkig leven. Relax! Stralend jezelf versterkt de groepsdynamiek, sociaal-emotionele vaardigheden en welbevinden van kinderen.

Relax! Stralend jezelf bestaat uit 6 stappen, waardoor kinderen leren zich rustig, gefocust en ontspannen te voelen. Deze stappen omvatten ieder een specifieke ontspanningstool en zijn ontstaan rondom de zes kenmerken van welbevinden (prof. Laevers). Deze zes kenmerken zijn: in voeling met jezelf, genieten, vitaliteit, openheid, ontspanning en zelfvertrouwen. Vanuit spelvorm en ontspanningstools wordt aandacht besteed aan deze zes kenmerken, zodat kinderen (weer) lekker in hun vel zitten. Spelenderwijs in balans!

Kom zelf ervaren hoe je eenvoudig kinderen spelenderwijs kunt leren ontspannen door de dag heen. Wie goed in z’n vel zit en zelfbewust is, is veel beter in staat nieuwe dingen op te nemen en te verwerken. Vanuit bewustwording en ontspanning weer stralend jezelf zijn!

4. Peuterlab door het Kleine Avontuur
Doelgroep: KDV/PO
PeuterLab is specifiek voor ontdekkend leren met peuters in de kinderopvang, maar ook erg leuk voor leerkrachten van groep 1. We gaan aan de slag met open materialen en oefenen in het aanvullen van spel met nieuwe handelingen en spel, om tot ontdeksporen te komen. Ook koppelen we onze ervaringen aan de wereld om ons heen.

5. Hoe (on)veilig is nog verantwoord? Door Bastiaan Goedhart
Doelgroep: KDV/PO/VO

Veel urban sports kenmerken zich door spectaculaire inhoud, denk aan freerunning, parkour, skateboarden, slacklinen, en BMX. Ook vanuit (nieuwe) visies op breed motorisch ontwikkelen en (nieuwe) inzichten in motorisch leren, worden lessen anders ingericht en vakwerkplannen aangepast. Sommige cursussen zorgen er voor dat leerkrachten bewegingsonderwijs de inhoud van hun lessen aanpassen, sporten combineren of een ‘out-of-the-box inhoud’ uitproberen. Dat kan uitdagend en vernieuwend zijn, maar het moet ook verantwoord en aanvaardbaar zijn. Verder hebben we te maken met invloeden vanuit social media waarop activiteiten te zien zijn die weliswaar uitdagend zijn, maar niet zonder risico. Een genuanceerde beschrijving met een methodiek of voorzorgsmaatregelen ontbreekt meestal. Is dit nog een verantwoorde manier om je lessen in te richten?

Met de groei van Urban Sports tijdens lessen komen ook de vragen over de richtlijnen met betrekking tot de bevoegdheden, veiligheid en aansprakelijkheid.


In deze workshop gaan we in op de vragen en antwoorden over een (spectaculair) breed beweegaanbod en de kennis en vaardigheden die nodig zijn om dat verantwoord aan te bieden.

6. Doelspelen door Wim van Gelder
Doelgroep: PO/VO

De leerlijn Doelspelen is waarschijnlijk:

-          De meest complexe

-          De meest interessante

-          Heeft de meeste lijntjes naar de sportverenigingen (voetbal, hockey, handbal, tennis, volleybal etc.

-          En is mogelijk de slechts onderwezen leerlijn

Aan welke voorwaarden voldoet een ‘goed’ doelspel? Hoe ziet de/een methodiek eruit? Hoe passen we de spelen in de - kleine – ruimte in? Wanneer en hoe kan het spel worden aanpast als het niet loopt? Hoe verrijken we een doelspel? Op welke manier hebben we aandacht voor de vaardige en de minder vaardige beweger? Zorgen deze spelen voor inclusie of exclusie?

Een workshop waarin theorie en praktijk elkaar afwisselen.

 Ronde 2:

1. Omgaan met ander gedrag in de gymzaal door Bastiaan Goedhart
Doelgroep: KDV/PO/VO

Kinderen doen niet altijd wat je van ze vraagt, en soms doen ze precies wat je niet wil. De lessen bewegingsonderwijs zijn bij uitstek een complexe pedagogische cocktail waarin veel tegelijk gebeurt. In deze georganiseerd chaos voelen sommige kinderen meer vrijheid om zich anders te gedragen. Soms kan dat een verrassende positieve uitwerking hebben, maar regelmatig stoort het een lesgever in zijn plan, zijn doel en zijn verwachtingen.


De lesgever komt – zoals iedereen die met kinderen werkt – voor vragen te staan waar je even geen antwoord op hebt. Door bewustwording van de inhoud van de les en de betekenis voor kinderen in combinatie met meer kennis van je eigen pedagogische en didactische gereedschapskist, kun je complexe situaties mogelijk anders aanvliegen met een andere uitkomst. In deze workshop gaan we dieper in op het (beweeg)gedrag van kinderen en de relatie met inhoud en met de lesgever. We proberen verder te kijken dan straffen en belonen als systeem om gedrag bij te sturen.
Vanzelfsprekend is er ruimte om eigen vraagstukken in te brengen.

2. Kleuterlab door het Kleine Avontuur
Doelgroep: KDV/PO

KleuterLab is gericht op onderzoekend en ontwerpend leren met kleuters vanaf groep 1-2. Hierbij krijgen deelnemers een verhaal te horen dat eindigt op een probleem. Met open materialen wordt doelgericht een oplossing gebouwd. Samen oefenen we in het begeleiden van dit uitdagende spel. We bespreken breinontwikkeling en kijken hoe dit praktisch in de klas ingezet kan worden.

3. Toepassing ASM na MQ-resultaat door Yordi Vermaat
Doelgroep: PO
Kinderen én volwassenen zijn minder motorisch vaardig en minder fit

Door technologische ontwikkelingen als mobiele telefoons, spelcomputers en digitale media groeien kinderen op in een andere beweegcultuur, waarin het buitenspelen geen hoofdrol meer speelt. Kinderen sporten minder en zitten vaker. Zij missen het plezier in bewegen. Kinderen stoppen eerder met sport en zijn ook op latere leeftijd minder gemotiveerd om te bewegen. Dit resulteert onder andere in een verminderde motoriek en is schadelijk voor de gezondheid van het kind op lange termijn. Deze verandering in de motoriek is meetbaar middels het door Athletic Skills Model ontworpen: MQScan*. Hierdoor krijg je inzicht in de motorische vaardigheden van het kind en kan er adequaat, persoonlijk en toekomstgericht beweegprogramma's ontwikkeld worden. Hoe je de invulling aanpakt, dat wordt geleerd in deze workshop.

4. Moeilijke gespreksvoering door Jonne Mestrom
Doelgroep: KDV/PO/VO
Heb jij ook wel eens spanning voor een gesprek waar je een moeilijke boodschap moet brengen of ben je bang hoe ouders gaan reageren als jij iets over hun kind te zeggen hebt? Dit is iets heel normaals, maar wij als professional hebben invloed op deze gesprekken. Ben je benieuwd waar je invloed zit en op zoek naar tips en trics rondom dit onderwerp, dan is deze workshop iets voor jou!

5.Kwaliteit van bewegingsonderwijs door Wim van Gelder
Doelgroep: PO/VO

Wanneer is een les goed?

Bewegen en spelen zijn een onuitputtelijke inspiratiebron voor kinderen. Ook de mogelijkheden voor het onderwijs zijn groot. Voor sommige leerkrachten is de les bewegingsonderwijs en het buitenspelen een feest, andere leerkrachten ervaren veel ‘gedoe’. Tijdens deze workshop worden de rijke mogelijkheden en nieuwe inzichten toegelicht en er wordt getracht ‘gedoe’ weg te nemen. Inzichten voor structurele veranderingen, maar zeker ook ideeën voor de volgende dag.

Tijdens de workshop worden videobeelden gebruikt om  de inzichten toe te lichten.

 We gaan het hebben over kwalitatief goede lessen bewegingsonderwijs, omgaan met het verschil tussen kinderen, oplossingen voor 'gedoe' rond deze lessen, goed bewegingsonderwijs in het speellokaal en het omgaan met de motorisch minder vaardige kinderen. 

Tijdschema:

13:30 - 14:00 Inloop

14:00 - 14:45 Plenaire opening

14:45 - 15:00 Verplaatsen

15:00 - 16:00 Ronde 1

16:00 - 16:15 Verplaatsen

16:15 - 17:15 Ronde 2

17:15 - 18:00 Borrel/afsluiting

Locatie

Fortuna Stadion Milaanstraat 120, 6135 LH Sittard

Kosten:
Deelname incl. borrel is voor onze partners volledig gratis. De eerste 100 aanmeldingen krijgen een leuke goodiebag!

Aanmelden is verplicht en vol=vol. Het inschrijfformulier vind je onder aan deze pagina. 

Aanmelden kan tot maandag 8 september

Zie hieronder de aftermovie van de eerste editie in 2023!

 

AANMELDEN KAN ALLEEN VOOR HET VOLLEDIGE PROGRAMMA (2 WORKSHOPRONDES)